نکات مهم در خرید لپ تاپ

امروزه با توجه به آشفتگی بازار ارز و گرانی روزافزون تجهیزات دیجیتال اگر قصد خرید لپ تاپ ،موبایل و تجهییزات جانبی انهارا دارید ،هیچ جای اشتباهی ندارید .

پس شما باید با توجه به نوع کاربری و استفاده با توجه به بودجه خود کالای را برای خرید انتخاب کنید که پس گذشت مدتی از انتخال ان پشیمان نشوید .

اما در خرید لپ تاپ باید بیشتر به چه نکاتی توجه کرد . ما قصد داریم امروز این نکات را برای شما شرح دهیم و همینطور شما میتوانید برای مشاوره خرید با پشتیبانی ما تماس بگیرید . 

  • 1- تعیین استفاده و نوع کاربری

به طور کلی می توان کاربری لپ تاپ ها رو به چهار دسته زیر تقسیم بندی کرد : 

1-  فوق حرفه ای : این دسته  برای کاربری های نظیر طراحی و ادیت انواع فیلم و انیمیشن سازی و طراحی های سنگین مهندسی و همینطور انجام انواع بازی های روز 

2- حرفه ای : این دسته شامل انواع امور مهندسی و طراحی نیمه سنگین همینطور برنامه نویسی میباشد 

3-نیمه حرفه ای : این دسته شامل امور دانشجویی ، حسابداری ، ترید ، اداری و تجاری میباشد 

4- عادی : این دسته شامل استفاده های خانگی مثل تماشا فیلم ، مولتی مدیا و سایر امور میباشد 

درمرحله های بعد باید مشخص کنیم که نوع استفاده و کاربری ما نیازمند چه مشخصات سخت افزاری و ویژیگی ها میباشد .

  • 2- تعیین مشخصات (CPU یا پردازنده )

یکی از مهم‌ترین بخش‌های لپ تاپ CPU (واحد مرکزی پردازش) است. CPU ، عملکرد پردازش سیستم شما را بر‌عهده دارد. اکثر پردازنده‌های موجود در بازار، توسط دو شرکت Intel و AMD ساخته شده‌اند.

حال به جایی میرسیم که باید پردازنده مورد نیاز خود را انتخاب کنید . که باز به مرحله قبل برمیگردیم و نسبت به نوع کاربری خود پردازنده رو انتخاب میکنیم . 

  • فوق حرفه ای :شما در این دسته کاربری باید به دنبال پردازنده های از خانواده Core I7 یا Core I9 با پسوند H در شرکت اینتل و Ryzen 7 یا Ryzen 9 در شرکت AMD باشید . که هر کدوم از انها با نسل های متفاومت در بازار عرضه شده اند . 
  • حرفه ای : برای کاربران در این دسته پردازنده های Core I7 یا Core I5 باز هم با پسوند H در شرکت اینتل  و در شرکت AMD دو پردازنده Ryzen7 یا AMD FX یا حتی Ryzen 5 مناسب است . که باز هم با نسل های مختلفی از هر دو شرکت عرضه شده است . 
  • نیمه حرفه ای : برای کاربری نیمه حرفه ای پردازنده های Core I5 یا CoreI3 با پسوند U از شرکت اینتل و Ryzen 3 یا Ryzen 5 یا AMD Fx از شرکت AMD مناسب و کافی میباشد . 
  • عادی : برای مصارف خانگی و عادی پردازنده های Core I3 یا Celeron یا Pentium کافیست . 

  • 3-   رم (RAM) یا حافظه تصادفی 

رم یا حافظه تصادفی ، قطعه ای است که کار اون خوانده و نوشتن سریع اطلاعات است . درحال حاظر بیشتر لپ تاپ های بازار ، از نسل جدید رم  DDR4 یا DDR5  که یه ترتیب با سرعت 3200MHz و 4800MHz به بازار عرضه میشود .

 

برای هر کاربری چه مقدار رم مورد نیاز است : 

  • فوق حرفه ای : برای این کاربری رم 64 یا 32 گیگابایت که بیشترین ظرفیت موجود در بازار بوده بسیار مناسب است . اما رم 16 گیگابایت هم کار شما رو به طور کامل راه می اندازد . 
  • حرفه ای : برای این دسته برای کار با نرم افزاری های طراحی ومهندسی نیاز به حداقل رم 8 تا 16 گیگابایت احتیاج است . 
  • نیمه حرفه ای : برای نیاز شما : رم 4 تا 8 گیگابایت کافی میباشد . 
  • عادی : برای کاربری ساده و خانگی ، رم 4 گیگابایت کافی میباشد .

  • HARD یا حافظه داخلی

 هارد (HDD) همچنان متداول‌ترین نوع حافظه برای لپ تاپ‌ها می‌باشد. اما می‌توانید از حافظه‌ SSD به دلیل اندازه بسیار کوچک، کیفیت و سرعت بالا‌تر، به عنوان جایگزین هارد استفاده نمایید. البته در نظر داشته باشید که SSD نسبت به HDD گران‌تر است.

در قسمت حافظه تنها تفاوت در سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات است که حافظه SSD 10 برابر HDD میباشد . شما باید با توجه به فعالیت خود میزان حافظه رو انتخاب کنید . 

قابل ذکر است که حافظه داخلی و رم در بسیاری لپ تاپ ها قابل ارتقاست . 

  • گرافیک (GPU)

وظیفه کارت گرافیک، تولید و ارسال تصاویر خروجی به مانیتور می‌باشد. حافظه گرافیک، به دو بخش مجتمع (Onboard) و اختصاصی (Dedicated) تقسیم ‌می‌شود. در کارت گرافیک دو ویژگی ظرفیت و قدرت پردازنده مهم است. بیش‌تر از ظرفیت کارت گرافیک، میزان قدرت پردازنده گرافیک یا همان GPU سیستم اهمیت دارد.

• فوق حرفه‌ای: کارت گرافیک تاثیر زیادی در میزان سرعت و کیفیت اجرا‌ی بازی‌ها و طراحی‌های سنگین دارد. بنابراین حافظه اختصاصی گرافیکی باید بیش از ۶ گیگابایت باشد. برای این فعالیت‌ها، برند NVIDIA مدل GeForce RTX 2080 Ti و  GeForce RTX 2070 گزینه بسیار ایده آلی می‌باشند.

• حرفه‌ای: برای این نوع کاربری نیز به حافظه گرافیکی اختصاصی و ظرفیت حداقل ۴ گیگابایت احتیاج دارید. کارت گرافیک GeForce MX150 و یا حداقل GeForce MX250 و GeForceMX230 برند انویدیا می‌توانند پاسخگوی مناسبی برای نیاز‌های شما باشند.

• نیمه حرفه‌ای: در این کاربری می‌توانید از کارت گرافیک اختصاصی دو یا چهار گیگابایت استفاده کنید. حداقل مدل پیشنهادی برای شما مدل GeForce MX130 یا ۱۱۰GeForce MX برند NVIDIA می‌باشد.

• عادی: برای کاربری ساده، به کارت گرافیک اختصاصی احتیاج ندارید و می‌توانید به طور مثال با حافظه گرافیکی مجتمع Intel UHD 620 به انجام کارهای خود بپردازید.

حالا باید با توجه به نوع کاربری و نوع استفاده خود میتونید خیلی راحت مشخصات مورد نیاز خودتون رو مشخص پیدا و خریداری کنید ….